افزایش بهره وری در محیط کار ؛ چگونه طراحی و مصالح می‌تواند باعث افزایش یا کاهش بهره وری در محیط کار شود؟

در این مطلب قصد داریم به دسته ای از مهمترین عوامل بهره وری در محیط کار و ارائه راهکار هایی برای افزایش بهره وری در محیط کار بپردازیم. حرفه و شغل ما هر چه که باشد، همه ما نیازهایی اولیه ای برای حضور چند ساعته در یک محیط داریم، و از طرفی با توجه به “هرم سلسله‌ مراتب نیازهای مازلو”، می بایست قبل از هر چیز نیازهای فیزیولوژیکی و ایمنی ما تامین شود تا بتوانیم در مسیر رسیدن به خواسته هایمان و ارزش آفرینی قدم برداریم و پس از آن کیفیت را به حداکثر برسانیم. اگر این حرف از عوامل بهره وری در محیط کار باشد می توان این برداشت را نیز از آن کرد که صرف تعیین سطح انتظارات کارفرمایان نمی تواند راهی برای رسیدن به حداکثر بهره وری در محیط کار توسط کارمندان و محیط کار باشد، و بایستی با بررسی عوامل و اقدامات مناسب به  افزایش بهره وری در محیط کار دست پیدا کرد، و در نظر داشت که تا وقتی تدارکات اساسی و موارد اولویت دار برای راحتی کارمندان فراهم نشده باشد این انتظارات و هدف گذاری ها غیر واقع بینانه خواهد بود.

آمار ها نشان می دهد ۳۷ درصد از کارمندان کشور هایی با اقتصاد پیشرو، ارتباط تنگاتنگ و کاملی با محیط کاری خود ندارند و حداکثر ۳۰ درصد شان از سطح ایده آل این شاخص در محیط کاری شان بهره مند هستند.[۱] علاوه بر این، ارتباط مستقیمی بین حسی که کارمندان به محیط کارشان دارند و ارتباطی که با وظایف کاری و تعهداتشان می توانند بگیرند وجود دارد، این یک عامل مهم در رسیدن به شاخص های مطلوب بهره وری در محیط کار است. تحقیقات نشان می دهد تفاوتی ۲۵ درصدی در بازدهی کارمندان شاغل در یک محیط مطلوب و غیر مطلوب وجود دارد. [۲]

وقتی شاخص هایی در راحتی و مناسب بودن محیط کار  که از شاخص های کلیدی بهره وری در محیط کار هستند را بررسی میکنیم به این نتیجه می رسیم که کنترل کیفیت هوا، دما، روشنایی، همهمه و صداهای مزاحم، بیشترین تاثیر را بر حفظ یا از دست دادن بهره‌وری کارمندان دارند. [۲]

در ادامه با بررسی چندین تحقیق و مقاله معتبر به شاخص های کلیدی بهره وری در محیط کار می پردازیم.

افزایش بهره وری در محیط کار تاثیر طراحی و مصالح برکاهش یا افزایش بهره وری در محیط کار

افزایش بهره وری در محیط کار ؛ تاثیر کیفیت هوای دفاتر کاری :

سندرم بیماری ساختمان ( SBS: Sick Building Syndrome ) به مجموعه هایی از نشانه‌های مختلف گفته می‌شود که ساکنان یک ساختمان را گرفتار خود می‌کند. ساکنان یک ساختمان نشانه‌های بیماری گونه ای را تجربه می‌کنند که به نظر می‌رسد با مدت زمان سپری شدن آن‌ها در آن ساختمان ارتباطی مستقیم دارد. ساکنین این ساختمان ها هرچه زمان بیشتری را در آن بگذرانند وضعیت سلامتی شان بیشتر تحت تاثیرات منفی آن قرار می گیرد و تنها خروج از ساختمان آنها را از این تاثیرات به دور نگه میدارد. تا امروز، هیچ بیماری یا علت خاصی در رابطه با این نشانه‌ها به دست نیامده است. شاکیان ممکن است از یک بخش ساختمان باشند یا کل ساختمان گرفتار این نشانه‌ها بشوند. در سال ۱۹۸۴، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد بیش از ۳۰ درصد از ساختمان‌های نوساز و بازسازی شده از کیفیت پایین هوای داخل ساختمان رنج می‌برند و در سراسر جهان شکایات در این زمینه رو به افزایش است. مسلما این موضوع در ساختمان هایی که کاربرد اداری دارند تاثیر مستقیم بر بازدهی کارمندان خواهد داشت. بررسی ها نشان می دهد این موضوع اغلب به کیفیت هوای ساختمان مربوط می‌شود در این وضعیت به ازای هر ۱۰ درصد بهبود شرایط کیفیت هوا، میتوان انتظار افزایش ۱٫۱ درصدی بهره وری را داشت. [۳]

موفق ترین راه حل ها برای افزایش کیفیت هوای محیط کاری داخل ساختمان ها معمولا شامل کاهش آلاینده ها می شود.[۴] ایده ای که با اجرای محصولات Cleaneo کناف می توان آنها را پیاده سازی کرد. این تایل ها حاوی زئولیتهای هیدراته هستند که با ساختار مولکولی سه بعدی خود از طریق واکنش یونی مانند یک سبد به غربالگری، جذب و کاهش ذرات گاز، مایعات معلق، بوهای نامطبوع و آلاینده های هوا می پردازد. بر اساس آزمایشات انجام شده صفحات گچی محتوی زئولیت Cleaneo کناف، سطح آلاینده های موجود در هوا از جمله دود سیگار، تری تیلامین (نوعی بوی آمونیاک تند و بسیار زننده)، آمونیاک، فرمالدهیدها، بنزن، هیدروکربنهای آروماتیک و هیدروکربنهای کلر را تا ۶۰ درصد کاهش میدهد. کاتالوگ معرفی محصولات Cleano کناف ایران را می توانید از اینجا دریافت کنید

افزایش بهره وری در محیط کار ؛ تاثیر دمای دفاتر کاری :

تحقیقات نشان می دهد کار در محیط‌ هایی با دمایی به شکل محسوس بالاتر از دمای مطبوع، تا ۳۰ درصد کاهش بهره‌وری[۵] و دفاتر کاری با گرما یا سرمای نامطلوب،  کاهش ۵ تا ۱۵ درصدی بازدهی کارمندان را در پی خواهد داشت.[۶]

کنترل فردی بر روی دما به وسیله ی پوشش مناسب عاملی مهم است، اما راه حل های معمارانه و ساختمانی نیز می تواند و می بایست نقش کلیدی را در فراهم آوردن بستر مناسب ایفا کنند.  اگرچه به صورت معمول از وسایل گرمایشی و سرمایشی استفاده می شود، اما مشکل عمده عدم کنترل بر بیرون رفت و ورود گرما و سرما به ساختمان است. مشکلی که در صورت استفاده از محصولات کناف در ساختار های ساخت و ساز به صورت کامل می توان آن را مهار کرد.

درصد های اشاره شده به ما نشان می دهد که انتخاب درست مصالح ساختمانی تا چه اندازه می تواند در بازدهی هر ساعت و هر روز هفته کاری یک مجموعه و کارمندان آن موثر باشد. شاید در نگاه اول ۵ تا ۱۵ درصد مقدار قابل ملاحظه ای از یک روز کاری به نظر نرسد، اما اگر بخواهیم با فرض انتخاب مصالح نامناسب و در نتیجه آن عدم کنترل بر حفظ دمای مطلوب در محیط کار، و در نتیجه تاثیر منفی ۱۰ درصدی در کاهش بازدهی کارمندان این موضوع را بررسی کنیم، نتیجه منفی آن در بازه یک ساله معادل یک ماه و نیم کارکرده کمتر مجموعه و کارمندان خواهد بود، تاثیری که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد.

افزایش بهره وری در محیط کار تاثیر طراحی و مصالح برکاهش یا افزایش بهره وری در محیط کار

افزایش بهره وری در محیط کار ؛ تاثیر عایق صوتی بودن دفاتر کاری :

بررسی ها نشان می دهد  بسته به نوع استفاده، پربازده ترین محیط های کاری آنهایی هستند که تعادلی بین نویز و همهمه های بسیار بلند و آهسته یافته اند. همهمه های آهسته به شدت در محیط های کاری حواس پرت کن هستند، و از بین بردن آنها منجر به حفظ تمرکز کارمندان بر روند کارشان شده و به صورت مستقیم تا ۸ درصد افزایش بازدهی را برای مجموعه به همراه خواهد داشت.[۷]

یک نظرسنجی که اخیراً از کارمندانی که در محیط های اداری انگلستان کار می‌کنند انجام شد نشان می دهد “توانایی تمرکز بدون وقفه بر کار” برای هر کارمندی در راس مهمترین عوامل مطلوبیت یک محیط کاری قرار می گیرد.[۸] ما در محیط کارمان بدون این که الزاماً متوجه بشویم، هر نوعی از همهمه و سر و صدا منجر به حواس پرتی و کاهش عملکردمان می شود. از صداهای یک مکالمه تلفنی و گفتگوی بین دو کارمند، تا صدای تایپ یا پرینت کردن، هر کدام به مقداری حواس پرتی به همراه خواهند داشت. بررسی های متعدد نشان می دهد تا به امروز برترین راهکار آزموده شده برای محدود کردن این حواس پرتی در محیط های کاری با طراحی باز و بدون پارتیشن های متعدد، استفاده از مصالح و سقف های عایق صدا می باشد. مصالح و سیستم هایی با عملکرد بالا که به وضوح نتایج قابل مشاهده به همراه دارند. در این بین محصولات کناف نیز به پشتوانه سابقه طولانی در طراحی و استفاده شدن در شرایط کاری متنوع و نقاط مختلف دنیا، استانداردهای سطح بالایی را برای تولید محصولات عایق صوتی خود در نظر گرفته است.

همچنین در محیط های کاری که طراحی باز ندارند نیز پارتیشن ها و دیوارهایی با موقعیت و مصالح عایق صوتی، به خوبی می‌توانند مانع از انتقال صداهای ناخواسته از یک قسمت دفتر به قسمت دیگر شوند.

 

افزایش بهره وری در محیط کار تاثیر طراحی و مصالح برکاهش یا افزایش بهره وری در محیط کار

افزایش بهره وری در محیط کار ؛ تاثیر روشنایی در دفاتر کاری :

در معرض نور طبیعی روز قرار داشتن یکی از بهترین و موثرترین عوامل موثر بر حال مثبت عمومی،سلامت و تندرستی معرفی می شود. به این جهت  تعجبی ندارد که تحقیقات نیز اثرات مثبتی از آن را بر افزایش بهره وری در محیط کار را نشان دهد. محیط های کاری با دریافتی وسیع از نور خورشید، به نسبت تا ۱۵ درصد کمتر با مشکل تاخیر های صبحگاهی کارمندان و خروج های ناگهانی چند دقیقه ای در طول روز مواجه هستند. مواردی که تاثیر مستقیم بر بازدهی هر کارمند و همکارانش دارد. [۹]

جدای از دریافت نور طبیعی، که شدت و مقدار متعادلی در دریافت آن باید در طراحی دفاتر کاری رعایت شود، سطح مناسب و بالایی از روشنایی نیز می تواند بین ۲٫۸ تا ۲۰ درصد بهره‌وری را افزایش دهد.[۵] روشنایی را رسیدن یکنواخت نور به فضاهایی با فاصله زیاد از پنجره معرفی می کنیم. در محیط هایی که پنجره ها بزرگی لازم برای دریافت مقدار مناسب نور روزانه را ندارند، تایل های سقف کاذب با خاصیت بازتاب دهندگی مناسب، به حداکثر شدن پخش نور طبیعی در محیط کار و در ادامه افزایش بهره وری در محیط کار کمک زیادی می کنند.

از طرفی همین تایل ها امکان اضافه کردن آسان، با هزینه کم و به تعداد بالای لامپ های سقفی کم مصرف برای روشنایی دفاتر را نیز فراهم می کنند. روشی که هم در طول روز می تواند یاری دهنده روشنایی محیط باشد و هم در ساعاتی که نور طبیعی در دسترس نیست، روشنایی یک نواخت و به اندازه ای را در محیط کاری در اختیار کارمندان قرار می دهد.

افزایش بهره وری در محیط کار ؛ تاثیر زیبایی شناسی و سبک و سیاق طراحی دفاتر کاری :

تعداد کمی از محیط های کاری می‌توانند با امکانات شرکتهای فعال در سیلیکون ولی مانند گوگل و اپل رقابت کند. البته خوشبختانه، برای افزایش بهره وری در محیط کار و حتی رسیدن به بهره وری بالا نیازی هم به این رقابت نیست.

یکی از تحقیقاتی که اخیراً انجام شده است نشان می‌دهد محیط های کاری برای افزایش حداکثری بهره وری نیازی به ارائه امکانات و سرویس‌های اضافه ای مانند سالن بدنسازی و اتاق های ریلکسیشن با مبل های بادی ندارند و یک فضای کاری “مدرن – خلاق” به نسبت می تواند تا ۳ برابر برای کارمندان جذاب تر باشد.[۱۰] کارمندان اهمیت بیشتری برای فضاهای کاری روشن، پر انرژی، باز، و انعطاف پذیری که فرصت‌های تعامل و همکاری را فراهم و به این همکاری و تعامل تشویق شان می کند قائل هستند.

اگر تصور دیگری راجع به این مورد و اشاره مان به محیط های کاری گوگل و اپل داشتید لازم است اشاره کنیم که رضایت از محیط کاری و بهره وری در محیط کاری دو عامل متفاوت اما با عوامل سازنده ای نزدیک به هم هستند. محیطی که در رسیدن به بهره وری مناسب کارمندان را یاری کند، می تواند در افراد رضایت از محیط کاری را نیز ایجاد کند، ولی الزاما رضایت از محیط کاری همیشه به افزایش بهره وری منجر نخواهد شد.

جمع بندی :

اگر کارفرمایان انتظار برتری عملکردی مجموعه شان و افزایش بهره وری در محیط کار را داشته باشند باید در ابتدا و به معنای واقعی کلمه آن را در محیط کاری برای کارمندان شان ایجاد کنند تا نتیجه آن، بهره وری بیشتر کارمندان و در نهایت برتری مجموعه شان باشد.

تحقیقات به وضوح نشان می دهد یک محیط عالی کاری به معنای ارائه سرویس‌های مازاد و تفریحی نیست. در عوض میتوان خلق یک محیط مثبت، همسو با حفظ سلامتی، مشوق به تعامل های اجتماعی، به دور از عوامل حواس پرتی، و راحت برای کارمندان را برای رسیدن به سطوح بالای بهره وری لازم و کافی دانست.

منابع :

[۱] Steelcase Inc. and Ipsos. (2016), ‘Engagement and the Global Workplace’, Steelcase Global Report.

[۲] Leaman, A. (2003), ‘Productivity Improvement’, Building in Value, Vol III. UTS, Sydney.

[۳] Wargocki, P.,Lagercrantz, L., Witterseh, T., Sundell, J., Wyon, D.P., and Fanger, P. O. (2002), ‘Subjective perceptions, symptom intensity and performance: a comparison of two independent studies, both changing similarly the pollution load in an office’, Indoor Air, Vol. 12, 74-80.

[۴] Loftness, V. et al. (1999), ‘Sustainable Development Alternatives for Speculative Office Buildings – A Case Study of the Soffer Tech Office Building, Final Report’, Center for Building Performance and Diagnostics School of Architecture, Carnegie Mellon University, Pittsburgh.

[۵] Oseland, N (2001), ‘To what extent does workplace design and management affect productivity?’, Presented at the 2001 British Institute of Facilities Management annual conference.

[۶] D.P. Wyon and P. Wargocki (2006), ‘Room temperature effects on office work’, Creating the Productive Workplace, Taylor & Francis, London, 181-192.

[۷] Waye, K. et al. (1997), ‘Effects on Performance and Work Quality Due to Low Frequency Ventilation Noise’, Journal of Sound and Vibration, 205(4), 467-474.

[۸] Oxford Economics (2016), ‘When the walls come down: How smart companies are rewriting the rules of the open workplace’.

[۹] Thayer, B (1995), ‘Daylighting & Productivity at Lockheed’, Solar Today, Vol. 9, 26-29.

[۱۰] Coster, S. and Govan, C. (2014), ‘Does Workplace Design Affect Employee Attraction?’, Hassel and Empirica.

۱۳۹۷-۷-۱ ۰۹:۲۰:۲۴ +۰۰:۰۰